Ergonomisch werken op kantoor
Ergonomisch werken op kantoor is ontzettend belangrijk voor zowel je gezondheid als je productiviteit. Maar wat is ergonomisch werken? En hoe zorg je voor een ergonomische werkplek? Wij leggen het je graag uit!
Ergonomisch werken op kantoor is ontzettend belangrijk voor zowel je gezondheid als je productiviteit. Maar wat is ergonomisch werken? En hoe zorg je voor een ergonomische werkplek? Wij leggen het je graag uit!
Ergonomie is tegenwoordig geen onbekend begrip meer op de werkvloer. Maar wat betekend het precies? Ergonomie draait om het ontwerpen van werkplekken en apparatuur die goed passen bij hoe ons lichaam werkt en wat we fijn vinden.
Met andere woorden, ergonomisch werken is erop gericht het werken zo comfortabel en efficiënt mogelijk te maken, terwijl het risico op blessures en klachten door langdurig zitten wordt verminderd.
Wil je meer diepgaande informatie over ergonomie en wat de overheid hierover zegt? Bekijk dan het artikel hierover op Arboportaal.
Jij en je medewerkers brengen waarschijnlijk lange dagen door aan je werkplek, maar als deze werkplek niet ergonomisch is ingericht kan dit resulteren in zowel lichamelijke als mentale klachten. Hier zit natuurlijk niemand op te wachten want dit resulteert op zijn beurt weer op ziekteverzuim en een verminderde productiviteit.
Hoe een werknemer zich voelt en presteert, wordt sterk beïnvloed door zijn of haar werkplek. Als de werkplek te donker is, als de werknemer lange tijd moet zitten, of als de bureaustoel versleten is, kan dit leiden tot ongemak en stress.
Als er geen aandacht wordt besteed aan ergonomie, is de kans groot dat werkhouding van jou en je medewerkers niet aan de normen voldoet. Denk aan een versleten bureaustoel zonder de juiste ondersteuning of een bureau dat niet in hoogte verstelbaar is. Hierdoor zit je de hele dag verkeerd en is de kans op rug- en nekklachten aanwezig.
Maar niet alleen het meubilair kan het probleem zijn maar ook de verlichting en de plaatsing. Zo kunnen mentale klachten ontstaan wanneer er onvoldoende licht aanwezig is op de werkplek. Zeker natuurlijk licht bevordert de aanmaak van vitamine D en serotonine, wat essentieel is voor een goede gezondheid en een positieve gemoedstoestand.
Tijd om ergonomisch te werken en kan je wel wat hulp gebruiken?
Neem contact met mij op dan adviseer ik je graag!
Overweeg je ergonomische werkplekken te implementeren? Dan ben je goed bezig! Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart klachten die direct gerelateerd zijn aan langdurig computergebruik of te veel zitten gedurende de dag. Maar waar moet je op letten?
Onze ergonomie specialisten hebben tal van tips om je te begeleiden naar een gezonde werkplek. Laten we beginnen met een kijkje naar je huidige werkplek en werkomgeving.
Bij het beoordelen van je huidige situatie zijn er enkele belangrijke vragen om te overwegen:
Deze vragen helpen je om te identificeren wat al goed gaat en waar verbeteringen nodig zijn.
Beweegmomenten zijn essentieel voor mensen die lange tijd achter elkaar zitten. We raden aan om elk halfuur een beweegmoment in te plannen. Opstaan en de benen strekken zorgt ervoor dat het bloed weer gaat stromen en je concentratievermogen verbetert.
Enkele voorbeelden van beweegmomenten die gemakkelijk in je werk kunnen worden toegepast zijn: staand telefoneren, naar een collega lopen in plaats van e-mailen, de trap nemen in plaats van de lift, staand vergaderen en zelf drinken halen.
Bij het verbeteren van je werkplek kan ergonomisch meubilair een grote rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een zit-sta bureau die mensen de optie geven om staand te kunnen werken.
Maar ook monitor armen kunnen enorm bijdrage aan een gezonde werkplek doordat het scherm dan op de juiste hoogte en diepte kan worden ingesteld. Hiermee zorg je voor de juiste houding en voorkom je rug- en nekklachten.
Zo zijn er tal van opties om een gezonde en ergonomische werkplek te creëren. Het kan lastig zijn om online het juiste meubilair te vinden daarom is ergonomisch advies van een specialist soms aan te raden.
Veel kantoren hebben last van een slechte akoestiek wat ervoor zorgt dat medewerkers niet goed kunnen concerteren. Buiten dat de productiviteit hierdoor omlaag gaat zorgt het ook voor klachten als hoofdpijn en stress.
Gelukkig zijn er genoeg manieren om de akoestiek op kantoor te verbeteren. Zo kunnen er akoestische geluidsschermen worden geplaatst tussen werkplekken wat zorgt voor meer privacy en een verbeterde akoestiek.
Ook belcellen of concentratie-units kunnen helpen bij het verbeteren van je werkplek. In deze losstaande ruimtes kan geconcentreerd vergaderd of gebeld worden zonder dat zij gestoord worden of andere mensen buiten de ruimte daar last van hebben.
Met onze meer dan 28 jaar ervaring in kantoorinrichting weten we als geen ander hoe belangrijk het is om een ergonomische werkomgeving te creëren.
Bij Perla begrijpen we dat een goed ontworpen kantoor niet alleen visueel aantrekkelijk moet zijn, maar ook comfortabel en functioneel om de productiviteit en het welzijn van medewerkers te bevorderen.
Heb jij vragen over ergonomisch werken of ben je op zoek naar advies? Wij staan voor je klaar!